Poeh veel om te vertellen.
Ik bedoel inderdaad een soort L vorm als landdeel. Als je aquarium 60 diep wordt, dan heb je van je 120 diepte van je riparium nogsteeds 60 cm over. Helft op helft dus.

Ze zijn langer met staart ja, maar, die staart plooit wel he. Ik vind het altijd mooi om te zeggen dat dieren anders hun gat niet kunnen draaien, maar dat mag wel gerelativeerd worden. Daarentegen, ik raad wel altijd een minimale diepte aan, de lengte van het dier, anders leven ze in een schilderij.
1.2 zal zeker lukken ja, maar kan ook net niet werken. Zijn moeilijke soort op vlak van dominantie, ook vrouwen kunnen erg dominant zijn en elkaar dood domineren. 1.1 werkt vaak prima bij deze soort, het doodparen is veel minder aan de orde omdat ze een natuurlijke rustperiode hebben, vrouwtjes zullen maximaal 3 legsels leggen wat ze zeker aankunnen + het zijn geen "miskweekte" baardagamen met 30+ eieren per legsel, veel minder belastend dus.
Maar sowieso geen simpele soort qua combineren, zowel onderling als met andere soorten.
Winterslaap, tsja, ik kan je echt niets anders aanraden dan de winterperiode in het riparium zelf te laten gebeuren. De overgang van zomer naar winter gebeurd niet in 3 weekjes licht en temperatuur te verminderen + dat ze zelf de keuze moeten krijgen hoe ze die winterperiode doorgaan. Nouja dit is enkel mijn advies, je hoeft het niet te volgen.
Waterleven, altijd interessant gegeven. Vooral niet evident.

Niet evident omdat je water in de winter minimaal moet afkoelen naar 15° Celsius, bij voorkeur zelfs naar 12° Celsius. Daar moet je geen cichliden (Malawi cichliden = hard water trouwens) of guppies in houden natuurlijk als je dierenwelzijn in acht houdt. Bedenk ook, er wordt vaak gezegd dat vissen helpen het water schoon te houden, in realiteit is dat net omgekeerd en helpen ze mee te vervuilen. Wat niet wil zeggen dat het niet kan om ze te houden.
Ik kan bij mijn lesueurii niets echt lang houden in het water, ze vreten alles op (behalve de minislakjes in het zand). Af en toe zet ik er dan marmerkreeftjes in (die prutsen ook de uitwerpselen uit elkaar), is leuk als ze daarachter jagen op de bodem + gewoon heel goed voer voor ze.
In de toekomst, als ik ooit grotere riparium bouw, wil ik er yabbies inzetten, is groot deel van hun natuurlijk voedsel en gewoon mooi + ook wat Australische vissoorten.
Ze eten geen waterplanten, maar of ze die heel laten is ook wat. Idem dito planten op land trouwens.
Voor waterval, zoals al eerder vermeld, ze liggen hier graag in en doen dan de boel overstromen, zorg dus altijd dat het water via andere wegen het aquarium in kan.
Een winter/schuilgrotje heb ik ook gemaakt onder de waterval, maken ze lekker veel gebruik van. En inderdaad ruimte optimaal realiseren.