Aquaterra bouwen wateragaam, ervaringen?

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Laurens
Paleosuchus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door Laurens » 13 mei 2014, 12:10

sus en mark schreef:Hey.
Als je vissen in het zwembad zet houd er rekening mee dat de poep van de agamen het water heel zacht maken dus veel vis soorten overleven het niet of je moet iedere week het water flink verversen.
Hey Sus,
Ik heb altijd vissen en garnalen in mijn aquariumgedeelte gehouden zonder problemen. Ik had er een dubbel potfilter met grove, middelgrove en fijne filtermatten, kool en van die ronde witte dingen (voor de bacterieen) in. Ik heb nooit verversd, alleen het verdampte water aangevuld. Ik heb nooit last gehad van sterfte van mijn vissen. Sterker nog, de guppen die ik er in 2008 inzette leven nog steeds. Tegenwoordig leven ze tussen de mosballen in een vissenkom ;)
Huidige collectie:
1.0 Lygodactylus williamsi
0.3 Dendrobates leucomelas

Gehad:
3.0.0 Physignathus cocincinus (Easy, Lizzy & Lazy)
1.0.0 Physignathus cocincinus (Speedy)
Pachnoda marginata peregrina
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

aj iguana
Phelsuma

Ongelezen bericht door aj iguana » 13 mei 2014, 12:20

Wij hebben malawi chiclide. Deze zijn makkelijk kwa tempratuur als de temp zakt savonds.
En bij mij redden de uitwerpselen de bodem net aan en dan is het weg.
Temp zit overdag op de 26 27 graden

Alleen als het winterslaap proces in gaat dan
Moeten de vissen opgevangenworden . Dat is het minpunt dat wel

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 13 mei 2014, 12:50

Ja Laurens guppy's zijn sterke vissen die overleefde het hier ook maar menigvuldige zicht te veel en garnalen houden juist van dat soort water.

Malawi heb ik nooit grhad maar die houden geloof ik ook van zacht zuur water.
Maar hier verder zelfs de goudvissen overleven het niet heb er nog maar 1 in zitten nu.
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

Kiyiya
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kiyiya » 13 mei 2014, 23:51

Bedankt allen voor de waardevolle toevoegingen weer! Enorm fijn dat er hier op het forum zo goed geholpen wordt zeg!! :)

Ik kan in de kelder een bak kwijt van 150x50x50 in principe (lang leven de limburgse kelders...exbrabander :P ), en daar is het wel koud (en zo niet altijd kouder te maken, is daar n raam+verwarming). Maar dat zie ik nog wel, het is in ieder geval mogelijk, lijkt me een stuk makkelijker als het hele verblijf te verkoelen. Denk dan gelijk aan een airco en dat lijkt me niet lekker voor de dieren (gezondheid), maar goed hier heb ik nog niks over gevonden dus denk dat ik het zo ga aanpakken.

Vind een beetje aanvulling op de waterbak wel leuk, ook aangezien we er voor kiezen om er een aquarium in te zetten zodat we dat van buitenaf zien. Visjes en/of garnalen erin lijkt me wel leuk, maar freten ze die niet op? En nog een vraagje, eten ze waterplanten ook?
De filter ga ik een keer aankomende week (druk druk) naar een winkel toe om me eens even goed te laten informeren, ik heb alleen binnenfilters gehad dus ja, jullie tips neem ik uiteraard mee in gedachten maar goed ik moet natuurlijk wel weten wat erin komt voordat we beginnen met bouwen, de afvoer moet ook vooraf bepaald worden neem ik aan.

Ik denk dat die waterval het moeilijkst gaat worden... Wel de planning om een beetje in een hoek te houden en daarin/onder misschien een 'holletje' te maken. Zit de waterval in een hoek en als ze er dan in gaan liggen valt het water eraf in het aquarium... Ja, zegt jullie niet veel, maar heb al een beeld in mijn hoofd.

Heb er in ieder geval onwijs zin in om te beginnen, en het voorwerk is ook al leuk. :D

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 14 mei 2014, 08:47

Goedemorgen.
Kleine visjes en garnalen kunnen worden opgegeten ja , hier aten ze alleen de baby visjes garnalen heb ik er nooit ingehad.

Probeer de waterval zo te maken dat de lesueurrii's er op kunnen ze liggen erg graag in de stroming.

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 14 mei 2014, 09:36

Ik heb vanaf het begin af aan guppen, platy's en vuurgarnalen in mijn bak gehad. Het gebeurde maar zelden dat er een opgegeten werd. Op een gegeven moment heb ik wat duurdere vissen gekocht (gourami's) en die waren binnen een dag allemaal weg. De guppen en platy's zwommen wel gewoon nog.
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 14 mei 2014, 11:24

Jij had de groene he.
Hier werd echt wel van de guppy's gesnoept meestel wel voornamelijk de jonge.
En ook garnalen staan op hun menu ;)

Kiyiya
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kiyiya » 14 mei 2014, 13:08

Ach nou ook geen probleem, heb vroeger bij mijn waterschildpadden ook altijd vissen gehad (150x80x80 bak voor 2 15cm zaagruggen) en sommige waren snel genoeg, en anders zette ik er af en toe wat bij.
Maar ze eten dus geen waterplanten?

Ja Sus het was wel de bedoeling om een wat bredere waterval te maken die dan boven de waterbak hangt, kunnen ze erop en valt het water er langs af is het geen probleem want valt het in het aquarium.. Was ook van plan om er onder zeg maar dan het holletje te doen zodat er geen ruimte verloren gaat.

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 14 mei 2014, 13:23

Probeer de waterval niet te stijl te maken, dat is niet echt natuurlijk. Probeer stroompjes en wat vallend water te creëren, dat vind ik altijd geweldig mooi. Werk bijvoorbeeld ook met plateaus zodat ze daar in kunnen liggen.
Test ook je waterval voordat je hem gaat behandelen met de uiteindelijke laag. Water kiest de makkelijkste weg en dat is niet altijd degene die jij in gedacht hebt, haha :p
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 14 mei 2014, 13:52

Nee ze eten geen waterplanten maar ze slopen ze wel soms . :lol:

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » 14 mei 2014, 18:11

Houd er met een waterval ook rekening mee dat je dieren er in kunnen gaan zitten en dus je water stroom veranderen. Dus indien mogelijk eronder een of ander richting het water aflopend plateau met kleine opstaande randen waar je gewoon bodembedekking op kunt doen. Weet je zeker dat al het water dat er langs gaat terug in je watergedeelte komt.
Developer of Viva-Cura.nl

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 14 mei 2014, 20:14

Poeh veel om te vertellen. :)

Ik bedoel inderdaad een soort L vorm als landdeel. Als je aquarium 60 diep wordt, dan heb je van je 120 diepte van je riparium nogsteeds 60 cm over. Helft op helft dus. ;)
Ze zijn langer met staart ja, maar, die staart plooit wel he. Ik vind het altijd mooi om te zeggen dat dieren anders hun gat niet kunnen draaien, maar dat mag wel gerelativeerd worden. Daarentegen, ik raad wel altijd een minimale diepte aan, de lengte van het dier, anders leven ze in een schilderij. :D

1.2 zal zeker lukken ja, maar kan ook net niet werken. Zijn moeilijke soort op vlak van dominantie, ook vrouwen kunnen erg dominant zijn en elkaar dood domineren. 1.1 werkt vaak prima bij deze soort, het doodparen is veel minder aan de orde omdat ze een natuurlijke rustperiode hebben, vrouwtjes zullen maximaal 3 legsels leggen wat ze zeker aankunnen + het zijn geen "miskweekte" baardagamen met 30+ eieren per legsel, veel minder belastend dus.
Maar sowieso geen simpele soort qua combineren, zowel onderling als met andere soorten.

Winterslaap, tsja, ik kan je echt niets anders aanraden dan de winterperiode in het riparium zelf te laten gebeuren. De overgang van zomer naar winter gebeurd niet in 3 weekjes licht en temperatuur te verminderen + dat ze zelf de keuze moeten krijgen hoe ze die winterperiode doorgaan. Nouja dit is enkel mijn advies, je hoeft het niet te volgen. :)

Waterleven, altijd interessant gegeven. Vooral niet evident. :)
Niet evident omdat je water in de winter minimaal moet afkoelen naar 15° Celsius, bij voorkeur zelfs naar 12° Celsius. Daar moet je geen cichliden (Malawi cichliden = hard water trouwens) of guppies in houden natuurlijk als je dierenwelzijn in acht houdt. Bedenk ook, er wordt vaak gezegd dat vissen helpen het water schoon te houden, in realiteit is dat net omgekeerd en helpen ze mee te vervuilen. Wat niet wil zeggen dat het niet kan om ze te houden.
Ik kan bij mijn lesueurii niets echt lang houden in het water, ze vreten alles op (behalve de minislakjes in het zand). Af en toe zet ik er dan marmerkreeftjes in (die prutsen ook de uitwerpselen uit elkaar), is leuk als ze daarachter jagen op de bodem + gewoon heel goed voer voor ze.
In de toekomst, als ik ooit grotere riparium bouw, wil ik er yabbies inzetten, is groot deel van hun natuurlijk voedsel en gewoon mooi + ook wat Australische vissoorten.

Ze eten geen waterplanten, maar of ze die heel laten is ook wat. Idem dito planten op land trouwens. :D

Voor waterval, zoals al eerder vermeld, ze liggen hier graag in en doen dan de boel overstromen, zorg dus altijd dat het water via andere wegen het aquarium in kan.
Een winter/schuilgrotje heb ik ook gemaakt onder de waterval, maken ze lekker veel gebruik van. En inderdaad ruimte optimaal realiseren.

Plaats reactie