Aquaterra bouwen wateragaam, ervaringen?

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Kiyiya
Phelsuma
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door Kiyiya » 11 mei 2014, 02:02

Hallo beste mensen,
Zoals misschien bepaalde mensen al weten willen wij een aquaterra gaan maken voor toekomstige Australische wateragamen.
Wij willen dit maken van MDF platen, en het zal de afmetingen hebben: 244x122x244. Lxbxh. We waren een 200x80x200 van plan, maar aangezien we lui zijn doen we de maten van MDFplaten (nee, die zagen ze gewoon voor je, maar issie in ieder geval lekker groot).

We zijn veel aan het speuren en zoeken, en dit zal geen projectje worden wat binnen 'n maand af is. Lekker geleidelijk aan op ons dooie gemakje klussen. In mijn voorstel topic had ik al gezegd ik ben hier dankzij een tip van Laurens die vertelde dat hier veel Aussie-eigenaren waren, dus vandaar dit topic. Zo'n toch wel redelijk groot project vereist toch dat je een hoop informatie verzameld. Zo willen wij graag een waterval, zal dit ten goede zijn voor de luchtvochtigheid, en hoef er dan geen sproeisysteem meer in? Wat voor filter moet erin, en hoe gaan we die netjes wegwerken? Waar moet de ventilatiestrook, en moeten er ventilators in? En zo ja, wat voor ventilatoren mag je hier voor gebruiken (computer-fans?). Verlichting, tl plus spots? En hoe maak je dit veilig met een hoge luchtvochtigheid (er spreekt hier een leek). Achterwand (incl watervalletje), geheel met piepschuim/tegellijm/epoxy doen, geschikt? En dan mijn brein-breek-vraag-van-vandaag: kunnen wij de glazen bak/aquarium waar ze in kunnen plonzen zelf kitten (glas op maat en dan zelf een bak van maken)? En wat vinden jullie dan een mooie maat voor de bak? Ervaringen, tips, commentaar en eigen topics zijn welkom.

Aangezien de maten al wel vast staan gaan we volgende week de 6 MDFplaten halen van 244x122.
En dit is hoe het er ongeveer uit komt te zien in mijn gedachten...

Afbeelding
Afbeelding

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 11 mei 2014, 13:33

De maten zijn in ieder geval goed, maar dat wist je al!
De waterval komt ten goede aan de RV, maar is niet voldoende. Neem alsnog een sproeisysteem dat werkt op een secondetimer. Hierdoor worden je planten ook gelijk bewaterd en hoef je dit niet zelf te doen. Gebruik als sproeiwater bij voorkeur regenwater. Hier zit minder kalk in waardoor je niet van die lelijke kalkvlekken op je ruiten krijgt en je sproeikoppen blijven langer schoon.
Voor het filter is het een beetje kijken wat je zelf prettig vind. Je kunt gaan voor een biologisch filter of een potfilter. Ik had zelf een dubbel potfilter. Je kunt een deel van het water vanuit het filter over de waterval laten lopen (water kiest de makkelijkste weg), maar vanuit mijn ervaring zou ik voor de waterval echter een aparte opvoerpomp gebruiken. Ik had mijn filter in een kastje onder het terrarium.
Wat betreft ventilatie zou ik gaan voor een strook aan de voorzijde en een strook aan de bovenzijde. Let wel op dat als je gebruik maakt van een schacht voor de ventilatie aan de voorzijde (zie mijn foto's) dat je er dan nog tussen kunt om schoon te maken! Ik heb die fout gemaakt, en mijn ruit verkalkte naar verloop van tijd helemaal. Ventilatoren zijn in zo'n bak niet nodig.
Voor de verlichting zou ik gaan voor een basisverlichting van T5 balken. Deze hebben een hoge lichtopbrengst en verdelen het licht mooi (gebruik wel reflectoren en electronische vsa's tegen het knipperen). Verder kun je nog wat spots of keramische warmtelampen gebruiken voor de warmte. En dan nog een UV lamp. Ik zou in deze bak gaan voor een Solar Raptor HID Flood. Deze hebben een hoge uv a/b afgifte en geven heel mooi licht. Om niet in de lampen te kijken kun je in anti-inkijk reflectierooster gebruiken.
Achterwand kun je inderdaad maken van piepschuim, eventueel met pur, tegellijm en epoxy. Er zijn verschillende tutorials voor deze werkwijze.
De glazen bak kun je makkelijk zelf kitten, maar maak wel gebruik van een kit die speciaal is voor het maken van aquaria. En neem voldoende dik glas. Ik zie dat je bovenaan de voorzijde nu glas hebt getekend, ik zou dit vervangen voor hout (zo'n 40 cm). Je kunt dan een halve plaat nemen bij de bouwmarkt. Ik heb persoonlijk geen ervaring mat Aussies, dus de verdeling land/water blijf ik je schudig. Ragecrusher, sus en mark, Eduard of anderen zullen je dat vast kunnen vertellen!

Verder, zorg dat je alles goed uittekent en dat je je gedachten goed wegschrijft. Dat scheelt een hoop gefoeter en veel geld ;)
En zorg er voor dat je het MDF goed behandelt! Ik zou het zelf nooit gebruiken, maar dat is je eigen keuze. Ik zou persoonlijk gaan voor betonplex van goede kwaliteit.
Huidige collectie:
1.0 Lygodactylus williamsi
0.3 Dendrobates leucomelas

Gehad:
3.0.0 Physignathus cocincinus (Easy, Lizzy & Lazy)
1.0.0 Physignathus cocincinus (Speedy)
Pachnoda marginata peregrina
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Kiyiya
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kiyiya » 11 mei 2014, 18:48

Laurens schreef:Ik had mijn filter in een kastje onder het terrarium.
We zetten geen kast onder het terrarium om 2 redenen; het staat denk ik steviger op de grond als er zoveel liters in zitten en anders kunnen we de hoogte niet inwerken, hebben niet zo'n hoog plafond (244 haalt ie maar net en daar komt nog n lichtkap op).
Laurens schreef: Voor de verlichting zou ik gaan voor een basisverlichting van T5 balken. Deze hebben een hoge lichtopbrengst en verdelen het licht mooi (gebruik wel reflectoren en electronische vsa's tegen het knipperen). Verder kun je nog wat spots of keramische warmtelampen gebruiken voor de warmte. En dan nog een UV lamp. Ik zou in deze bak gaan voor een Solar Raptor HID Flood. Deze hebben een hoge uv a/b afgifte en geven heel mooi licht. Om niet in de lampen te kijken kun je in anti-inkijk reflectierooster gebruiken.
De watte?
Laurens schreef: De glazen bak kun je makkelijk zelf kitten, maar maak wel gebruik van een kit die speciaal is voor het maken van aquaria. En neem voldoende dik glas.
Da's fijn om te horen, ben alleen nog op zoek naar een tutorial hierover. Is 10 mm glas genoeg? Ik twijfel over de maat van het aquarium omdat ik me afvroeg waar ze de eitjes gaan leggen/ingraven/zelf graven. 244 is nogal groot, dacht misschien een stuk op de 'grond' maken waar bodembedekking in kan dan.
Laurens schreef:Ik zie dat je bovenaan de voorzijde nu glas hebt getekend, ik zou dit vervangen voor hout (zo'n 40 cm).
Waarom eigelijk? Voor een eventueel ventilatierooster aan de voorzijde of wat anders?
Laurens schreef:En zorg er voor dat je het MDF goed behandelt! Ik zou het zelf nooit gebruiken, maar dat is je eigen keuze. Ik zou persoonlijk gaan voor betonplex van goede kwaliteit.
Waarom zou je niet voor MDF gaan en wel voor betonplex, als ik vragen mag?

Verder bedankt voor je aanvulling weer Laurens, goede tips zijn altijd welkom!!!!! :G
Groetjes, Selien

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » 11 mei 2014, 22:09

Even snel, vsa is voorschakel apparaat.
betonplex heeft een,extra laag die waterdicht is. Mdf is niet waterdicht en zal direct kromtrekken als deze nat word.
Developer of Viva-Cura.nl

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 11 mei 2014, 23:09

Hieronder 2 links:

Mijn huidige riparium:
viewtopic.php?f=82&t=324

Mijn toekomstige ripariumproject:
viewtopic.php?f=82&t=1052

Daar heb je misschien alvast iets aan. :)

Om enkele vragen/opmerkingen te beantwoorden. Let op met zelf aquaria te plakken, vooral grote komen erg veel druk op. Als die niet ideaal geplakt worden, heb je een probleem. Is één van de weinige dingen die ik door een professioneel iemand laat doen. :)

Houdt er rekening mee, Australische wateragamen zijn geen groene en hebben een veel groter landdeel nodig dan hun verre neven. Zou eerder neigen naar 50/50 land/water.

Ik gebruik geen sproeisysteem, je hoeft bij deze soort echt niet dagelijks te sproeien. Je RV regelt zichzelf grotendeels door correcte ventilatie en verdamping van je water. Deze soort leeft ook niet zozeer in regenwouden, het regent er wel, maar toch pak minder.
Ventilatie blijft een discussiepunt, haast alle vivaria gebruiken tegenwoordig ventilatie aan de voorkant. Ik niet. :D
Ik houd me aan de klassieke methode, 1 onderaan linkerwand en 1 bovenaan rechterwand. Naar mijn mening veel praktischer, alzeker als je te maken krijgt met opspattend water van in water springende wateragamen. :)

Wat me momenteel grootste zorgen baart bij dit ontwerp en ik bedoel dat niet verkeerd overigens, is dat deze in de woonkamer komt te staan? Het is een subtropische soort die minstens een winterrust, meestal winterslaap ondergaat, dus je moet het riparium voldoende kunnen afkoelen, weet niet of dat hier mogelijk is?

Verder, vooral vragen blijven stellen, daar leren we allemaal van. :G

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 12 mei 2014, 09:21

Je kunt je filter dan in een kastje ernaast zetten. Daar kun je ook de overige elektra kwijt en je voerderdieren(kweek).

Reflectoren zorgen er voor dat het licht naar beneden schijnt. Hierdoor maak je optimaal gebruik van het licht. een vsa is een voorschakelapparaat. Deze heb je nodig om een tl balk aan de gang te krijgen.

Ik zou voor het lijmen van de glazen bak even kijken op aquariafora. Hier kun je heel snel alles vinden. Je kunt ook even zoeken naar mijn bouwverslag hier op het forum, daar kun je zien hoe ik het gedaan heb. Voor de dikte zul je ook even op het internet moeten zoeken, hiervoor zijn handige berekeningssites.

Het hout aan de voorzijde is voor de stevigheid. Zeker met zoveel glas is alle stevigheid die je kunt creëren mooi meegenomen.

Zoals Willem al zei, betonplex is watervast verlijmd multiplex, afgewerkt met een waterdichte laag. Deze platen worden normaal gesproken gebruikt als bekisting om beton te storten, vandaar de naam.
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 12 mei 2014, 11:24

Het glas aan de voorkant ia toch niet 1 geheel he tenminste zo ver als ik kan zien

Dan kun je best de hele voorkant van glas hoor zolang het niet een groot stuk glas is lol.
Kwa ventilatie tja wij hebben geen ventilatie stroken maar een ventilator erin die rechtstreeks naar buiten gaat als je die mogelijkheid hebt om dat te doen raad ik het je aan , dat maakt het mogelijk om het terra af te koelen in de winter en natuurlijk altijd frisse lucht.
Ik vind het namelijk vies en ongezond als er in huis gerookt word komt die rook in terra bah nu word er hier niet meer gerookt nu maar ben erg blij met ventilatie.

In aquarium gedeelte moet een flinke pomp die het water goed schoonhoud.
Sproeisysteem zou ik niet doen, met de waterval en paar keer per week sproeien is voldoende.
Wel hebben ze ook een flink landgedeelte nodig, megeling zand en leem.
Denk eraan ze kunnen goed graven vooral de mannen, hier heeft de man vsnuit het holletje wat wij gemaskt hadden een heel gangenstelsel gegraven lol.
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 12 mei 2014, 11:48

Alweer een verschil dus tussen de Aussies en de groene variant. Voor de groene dus wel een sproeisysteem en voor de Aussies niet.
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Kiyiya
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kiyiya » 12 mei 2014, 15:33

Het waren flut-tekeningen, meer om een beeld te geven (verkeerd beeld dus blijkbaar) dan werktekeningen.
Dankzij jullie al wat plannen omgegooid, is maar goed ook. Ik hoor van iedereen natuurlijk andere ervaringen en tips, en daardoor veranderen onze ideeën ook elke dag zo'n beetje. Nu ik weet dat ze de diepte wel gebruiken maar ook het land een ander idee. Bak van 150x80 (lxh) erin zie je hieronder.
Afbeelding
Afbeelding

Niet al te serieus nemen, ik ben echt puur en alleen aan het uitdenken wat nou de beste/leukste/meest praktische manier is welke ook nog te realiseren valt. En dan heb ik het puntje filters nog niet eens doorgenomen. (En zonder dat weten we nog niks lol)

Oke. Geen sproeisysteem, wel waterval en handmatig sproeien. Heb op dit forum al enkele mooie voorbeelden gezien, alleen de technische kant nog maar eens (100x) doorlezen voordat ik het begrijp. Ook geen mdf, maar betonplex.

@Ragecrusher, hele topics doorgelezen, dankjewel! Heb er zeker wat aan.
@Laurens, ik snap wat je bedoeld met nog een 'plaat' aan de voorkant, dit zij mijn man ook al, dus dat houden we in gedachten. Wel wou ik nog even zeggen dat we voor zo'n bak gaan met aquarium ipv vijverbak dat we het beeld graag wouden creëren dat we de dieren ook echt konden zien zwemmen.

Ik denk dat veel mensen groene met de aussies verwarren, maar ik zoek puur en alleen op australische. Hier hoor ik helaas ook wisselende dingen over, dus het blijft ontdekken. Maar goed, al lezende ( :) ) leert men, dus als iemand aanvullingen heeft over hoe het water en land gedeelte te verdelen, graag?! (Ik bedoel, een 244cm aquarium is sowieso wel érg groot, maar blijft ook geen grond over..)

Ik blijf maar domme vragen stellen, heb geen ervaring met subtropische klimaten... Hoe voorkom je dat al je ruiten aanslaan en het water daarvan af druppelt?

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 12 mei 2014, 16:26

Het is ook handig om te weten hoe veel dieren erin komen ?
Het is toch wel een verschil of er 1 of 3 in komen.
En hoe met de winterslaap in terra of niet daar moet je nu ook over nadenken want winterslaap in terra dan moeten ze holletjes hebben en daarnaast moet je plaats over houden voor de meiden een legplek.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 12 mei 2014, 22:11

De agamen trekken wel graag een baantje in het water, in die zin is het voor hun ietwat interessanter om langer te gaan dan dieper. Is uiteindelijk ook leuker om te zien.
Bv. 200 x 60 x ?

Qua filtering is maar net hoe ingewikkeld je het wil maken natuurlijk. Hoe uitgebreider je filter, hoe minder je moet verversen uiteraard. Je kan dus kiezen voor een simpele buitenfilter of gaan voor een uitgebreide bioloog. Bedenk ook dat heel wat planten ideale filters zijn.
Je water is sowieso waar het meeste vuil inkomt, ze doen, als ze gezond zijn, altijd hun behoefte in het water. Hoe meer je dus investeert in de zuivering ervan, hoe beter.

Voorkomen hoe ruiten aanslaan zou in dit geval heel simpel kunnen gebeuren door aan de linkerwand onderaan boven het water ventilatie te voorzien.

Enja je zal veel lezen, hoop interessant en hoop onzin. Maar ik zou je het advies willen geven om vooral advies aan ons te vragen. Hier zie je medehobbyisten/medehouders van de soort met gezonde dieren, dat is altijd een goede maatstaf. ;)

Kiyiya
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kiyiya » 12 mei 2014, 23:11

Bedankt voor de reacties weer. Ik heb inderdaad nu al een grote hulp aan jullie, waarvoor bedankt.. Kan het niet vaak genoeg herhalen. :)
Jullie zijn degene met de diersoorten in jullie bezit, en dat zijn inderdaad de beste maatstaven ;) Om het bij het woord te houden.

Ik wist dus niet dat ze graag een baantje trekken, heb maar 1 kennis als voorbeeld. Een 200 aqua erin kan natuurlijk ook, maar aangezien je zei dat de aussie eerder 50/50 water/land nodig had, hebben ze maar 44 cm op de grond over (en ze zijn zelf al langer met staart erbij, wat me zorgen baarde). De hoogte inwerken kan natuurlijk nog prima, misschien nog een groot plateau extra boven dat gedeelte maken waar toch ook wat bodembedekking kan liggen. Ik wil er wel een goede filter in, uiteraard, maar aangezien we er geen extra bak onder kunnen maken zal deze in een kastje er langs komen, en dit wil ik niet te groot maken.

@Sus ik hoopte dat voor dit formaat een triootje wel kon.. Vind de mannen toch ook wel errrrug mooi, en 1.1 was niet zo'n slim plan, toch?
Over het gedeelte winterslaap, ik ben geen fan van de dieren uit hun huisvesting te halen hiervoor, maar onze woonkamer wordt niet echt kouder dan 19 graden. Dus of het word een aparte bak in de kelder, waar het altijd koel is (maar ik geen ruimte heb voor n gigantische bak), of de bak kouder maken in de wintermaanden...

aj iguana
Phelsuma

Ongelezen bericht door aj iguana » 13 mei 2014, 08:05

Mooie plannen.
Ook mooi om te zien dat de mensen hier op t forum groot bouwen
Vind zelf dat wateragamen niet onderdoen kwa ruimte in vergelijking met leguaanen.
Ivm de activiteit van het dier .
Heb zelf ook wel eens een bak gemaakt van mdf maar is gesneuveld door niet goed behandelen.
Had alles in de lak gezet maar was niet genoeg . Kzou hier goed rekening mee houden als je zoon mooi en definitief terrarium maakt met waterval

Laurens
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Laurens » 13 mei 2014, 09:10

Ik denk dat Ragecrusher bedoelt dat je een soort L vormig landdeel, zoals ik ook bij mijn bak gedaan heb. Ze hebben inderdaad meer aan lang en smal dan klein vierkant met dezelfde inhoud.
Een stel vissen in het water (guppen) wil ook wel helpen voor de waterzuivering. De guppen eten van de wateragamenpoep waardoor dit gaat zinken en in je filter terecht komt.
Voor de bodem moet je in ieder geval voldoende hoogte hebben. De agamen willen regelmatig graven (oa voor eierleg en winterslaap).
1.2 in dit formaat moet kunnen ja. Beter 1.2 dan 1.1 inderdaad, in verband met de belasting voor het vrouwtje.
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 13 mei 2014, 09:35

Hey.
Ja een triootje met die maten gaat goed ja.
Een hokje in de kelder voor de winterslaap is goed hoor als je daar de temp op ong 3 graden hebt.

Kwa zwembad is inderdaad beter om hem wat langer te maken en lekker diep omdat ze van bovenaf in het water duiken.
Als je dan ong 2 m lengte en ong40 /50 cm diepte grond overhoud is voldoende
Diepte van bodum moet toch ook wel minimaal 30 cm diep zijn.
Als je vissen in het zwembad zet houd er rekening mee dat de poep van de agamen het water heel zacht maken dus veel vis soorten overleven het niet of je moet iedere week het water flink verversen.

Plaats reactie