[project] Nieuw terrarium wateragamen

Forum voor aquarium, terrarium, paludarium en riparium gerelateerde onderwerpen.
Kaj
Phelsuma
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door Kaj » 24 jan 2012, 01:19

Hallo allen,

Nu wordt het echt hoog tijd om voor mijn koppel wateragamen een nieuw onderkomen te maken. Ik heb al even met Erik een eerste brainstorm gehad, mede naar aanleiding daarvan heb ik de volgende ideeën. Graag hoor ik van de kenners hier op het forum of ze tips hebben, of ik dingen over het hoofd zie of dat het gewoon goed is natuurlijk ;)
Allereerst even de basics, het idee is om een terrarium te bouwen met een totale afmeting van 150*190*60cm (b*h*d) en dit ivm de transporteerbaarheid van het geheel in twee delen te fabriceren. Logischerwijs een bottom en een top. Het materiaal dat ik wil gebruiken is betonplex met een dikte van 18mm. Omdat het om wateragamen gaat, wil ik er een waterbak in zetten van 100*40*58,2 cm (b*h*d). Dit aquarium wil ik van 8mm dik glas maken. In de bijlages heb ik tekeningen van de twee gedeeltes en het aquarium. Met de maten heb ik rekening gehouden met de dikte van de verschillende materialen, maar reken mij gerust na ;) Voor t zelfde geld heb ik iets over het hoofd gezien.
De glazen deuren zullen ongeveer 110*80 cm en 6mm dik worden. Ik meet ze overigens pas definitief af wanneer ik de kast zelf in elkaar heb staan.

Mijn opzet voor de bouw van verschillende onderdelen is als volgt:

Opbouw bottom:
- Zijpanelen op bodemplaat
- Achterpaneel tussen zijpanelen op bodemplaat
- Aquarium plaatsen
- Golfbreker op aquarium plaatsen, +/- 5cm x 100cm (betekent nog 6 of 8 mm (dikte glas) van voorpaneel af)
- Tussenpaneel op bodemplaat
- Voorpaneel op bodemplaat en aquarium
- Normale E-Profielen (zwart) voor deuren op voorpaneel

Opbouw top:
- Topplaat over de lengte doormidden en weer vastmaken dmv pianoschanier, zo zijn lampen makkelijk toegankelijk
- Topplaat tussen zijpanelen
- Openende kant van topplaat rust op achterpaneel
- Achterpaneel onder topplaat en tussen zijpanelen
- Voorpaneel onder topplaat en tussen zijpanelen
- Diepe E-profielen (zwart) voor deuren onder voorpaneel

Aquarium (b*h*d = 100*40*58,2 cm):
- Korte en lange staande panelen op bodemplaat
- Korte zijpanelen tussen voor- en achterpaneel
- Vastklemmen met lijmklemmen
- Druk van bovenaf dmv plank met boeken oid

Vervolgens zijn er nog wat dingen om af te werken:
- Alles afkitten met botenkit, open kanten betonplex behandelen met botenlak (waterdicht)
- Achterwand onderste deel purschuim, bovenste deel kurk
- Wanden voorbereiden met plantenbakken en plateaus
- Ventilatiegaten onder/boven icm ventilator
- Gaten aquarium aan-/afvoer en warmte
- Nadenken over (plaatsing) verschillende soorten lampen

Ik weet dat ik nu nog niets heb gezegd over de daadwerkelijke inrichting. Dat is voor mij een volgende stap. Ik heb er al wel een paar ideeën over, zo moet er naast het water een landgedeelte komen waar ze in kunnen graven en waar ik planten/takken/bomen kan plaatsen. Tegelijkertijd moet ik ook daar iets zien te regelen met het overstromende water. Verder denk ik na over aanvoer van water voor mijn aquarium, ontwerp van een purschuimen wand met daarin plateaus/plantenbakken etc.
Waar het me nu om gaat is of iemand nog goede tips (ook waar je bijvoorbeeld het beste betonplex, glas etc kunt halen) heeft omdat ik bijvoorbeeld dingen over het hoofd zie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kaj op 24 jan 2012, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

MC-Reptiles
Paleosuchus

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » 24 jan 2012, 11:07

Het idee is goed :)

Word dit de definitieve bak?
Anders zou ik hem nog wat dieper maken als het kan.
Ik heb nu de zelfde maten ongeveer, maar de mijne word in de toekomst nog groter.

Verder kan ik de foto's niet zien ?
Heb je de foto's geupload?

Kaj
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kaj » 24 jan 2012, 11:10

Hej MC, het was wel mijn plan om dit definitief te laten zijn. Denk dat de maten voldoende zouden moeten zijn. Kan misschien nog iets dieper, maar ivm eigen woonruimte ben ik beperkt. Ik zal nog eens kijken of er iets bij kan.
Er zitten pdf's bij, maar zal kijken of ik er nog gewone plaatjes bij kan doen.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 24 jan 2012, 12:38

Er is over nagedacht. :G

Wel zit ik nog met enkele vragen of gedachten, die ik zo niet direct zie.
- Hoe gaat het water worden gefiltert?
- Voor hoeveel exemplaren is dit riparium/paludarium?
- Diepte zou ik er ook nog wat extra bij doen. Ik weet dat dit vaak een moeilijk punt is i.v.m. interieur etc., maar een mooie diepte geeft zoveel meerwaarde aan het gedrag van de dieren en het vivarium zelf. Dus elke centimeter die je er nog kan uitpersen, zou ik er ook uitpersen. ;)
- Komt er een drainage op het droge landdeel? Wordt vaak over het hoofd gezien namelijk en is erg handig als de bodem gewoon kletsnat staat.
- Welk type lampen komen er allemaal in en hoeveel?
- Heb je gedacht aan een waterverwarmingselement en hoe dit af te schermen van de wateragamen? Zou niet eerste zijn die er zich aan verbrand.
- Je sprak over ventillatie. Al een idee waar je deze zou plaatsen? Vooraan boven het water zou ik alvast afraden. :D

Maar heb een goed gevoel bij deze huisvesting. Wel zou ik nog de tip meegeven dat je echt wel aan alles moet gaan denken nu en niet enkel het exterieur. Dus ook inrichting etc. in gedachten al houden, omdat je vaak beiden op een slimme manier kan combineren. ;)

DarkDevil
Iguana

Ongelezen bericht door DarkDevil » 24 jan 2012, 15:15

mooi terra :)

lijkt wel beetje op die renske voor haar wateragamen gebruikt :) heb ik zo geen foto's van maar lijkt er heel erg op.

zij heeft een standaard ruit (zoals in huizen) als ingang in het terrarium daarnaast nog een stuk gewoon ruit en helemaal bovenaan waar jij nu gewoon dicht hebt heeft zij de ventilatie lopen :) 2x1xde hoogte van de kamer heeft zij volgens mij :) zat een trio in als ik me niet vergis :)

Erik
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Erik » 24 jan 2012, 17:37

Weest u allen niet bevreesd, ik help deze jongen man!
Kaj goed bezig, al een idee voor die golfbreker? Mijn hersenpan is bezig geweest dus dat komt goed qua ideeën ;).
Had je al over een sproeisysteem nagedacht? Die maken we dan van een espressopomp (stukken goedkoper)

Wat bedoel je hier mee Rage "drainage"? Ikzelf heb warmtematten in de aarde, als het water over de golfbreker komt dan nemen planten het op
en door de warmte mat verdampt het. Natuurlijk wel die hele plantenbak dichtkitten en van die korrel op de bodem (bruine) ook heb ik er dik vijverfolie ingemaakt bij mij voor de extra zekerheid.
Nee ventilatie voor het raam wordt hem niet ;) Ik denk in het linker of rechter paneel en aan de bovenzijde. In ieder geval wel zo dat het niet gaat rotten op de bodem. Zelf heb ik hem links onder, rechts boven en rechtsvoor met een comp ventilator (instelbaar).

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 24 jan 2012, 17:56

Drainage is een systeem om het overtollig grondwater weg te voeren :D
Vaak erg handig ;)
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

Erik
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Erik » 24 jan 2012, 18:51

Aha duidelijk dank je, misschien is dat wel handig bij wateragamen. Kan me er alleen visueel weinig bij voorstellen.. Heb je misschien een foto of iets dergelijks?

Kaj
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kaj » 24 jan 2012, 21:42

Hej mensen, dank voor jullie meedenken. Om meteen bij het laatste aan te haken, drainage, niet aan gedacht nee. Maar is misschien goed om mee te nemen. Het filteren van het water wil ik doen dmv van een extern filter. Op het moment heb ik een oude Eheim staan, moet nagaan of die zou voldoen en anders een nieuwe kopen. Vandaar dat ik dat ook bij de punten had staan waar ik nog over nadacht, waar ik de gaten voor de af en aanvoer van water plaats. Waarschijnlijk ergens links onderin de hoek.
Ik heb een koppel wateragamen, dus er moet plek voor 2 zijn. Wat betreft de bewoners van het aquarium, daar ga ik nog naar kijken. Vooralsnog heb ik in het huidige aquarium een aantal guppen, waterslakjes en vuurgarnalen. Die nemen/vragen de ruimte niet.
Wat betreft lampen, concreet heb ik het nog niet, maar ik dacht aan een aantal verschillende. Nu heb ik bijvoorbeeld een solar raptor 70w. Die wil ik hergebruiken en combineren met bijvoorbeeld een extra warmtelamp (dus geen warmte element en dus ook niets wat ik af hoef te schermen) en een tl buis oid. Zoals gezegd moet dat nog concreet worden ingevuld, maar ik wilde alles (licht, UV en warmte) dmv lampen voor elkaar krijgen.
Over ventilatie heb ik ook al even nagedacht, alleen nog niet ingetekend. Maar het idee is om het iig niet boven het water te doen ;) Wordt zo vochtig in m'n kamer. Maar wilde aan de linker zijkant onderin een rooster en rechts boven een afzuiging (pc-ventilator) maken. Ik had al als tip gelezen en gezien dat je eventueel een extra ventilator bij je lampen kan aanbrengen die juist warme lucht naar beneden blaast. Is dus ook nog een mogelijkheid voor mij omdat het bovencompartiment voldoende ruimte biedt. Daar wil ik ook (maar wat ik niet ingetekend heb) gaas aanbrengen tussen het lampengedeelte en de rest van het terra eronder.

Ik denk dus dat het meeste wel gedekt is zo. En Rage, ik ben het met je eens hoor, dat je waar het kan, de inrichting al moet combineren met de ombouw. Het kan je namelijk werk schelen. Vandaar ook dat ik graag mijn idee deel met jullie.

Wat betreft sproeien, ik was onder de indruk van jouw systeem Erik, zelfs met afstandsbediening! ;) Dat hoeft voor mij niet perse, maar ik moet wel eens iets gaan knutselen met dat senseopompje wat ik nog heb liggen. Dat is dan een mooie gelegenheid.

Heb ik nog een concrete vraag, zijn er mensen met ervaring met het tegengaan van opspattend water? Rage, jij noemde al drainage als je te veel water in je plantengedeelte gooit. Maar wat als in het huidige ontwerp het water over de rand van het aquarium klotst? Mijn idee was om aan de voorkant, tussen de verbinding van de smalle reep van het voorpaneel en het aquarium, een 5 cm breed glasplaatje over de gehele lengte van het aquarium te monteren, zodat je een klein overstaand randje hebt naar de binnenkant. Maar aan de zijkant, waar het aquarium aansluit op het plantengedeelte, lijkt mij dat wat lelijk. Ideeën of ervaringen iemand?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » 24 jan 2012, 23:38

sus en mark schreef:Drainage is een systeem om het overtollig grondwater weg te voeren :D
Vaak erg handig ;)
Hey Sus , is de lamp dan toch gaan branden :D

Hoi het ziet er wel intersant uit, en het zal ook wel mooi gaan worden, waar ik als ik jou was vooral op zou letten is dat er niets kan gaan schimmelen of rotten, dus waar je met water bezig bent geheel van glas maakt, wat je overigens ook gaat doen, die glas stripjes waar je het over hebt heb ik in het verleden ook wel mee gewerkt omdat door de enge diepte het altijd zal gebeuren dat een dier in het water plonst en dan gaat het water ook over dat randje! dus ook dat water moet weer weg kunnen, dus ja daar moet je even goed over na denken, en die DIEPTE, sorry dat ik er de nadruk op leg, maar heel belangrijk! Voor mijn kas had ik een vrij groot terrarium van 4m lang 2 m hoog, maar slechts 0.70 m diep en dat werd echt een probleem de dieren konden op een gegeven moment niet meer goed draaien het werd gewoon te eng! Doodzonde want dat verblijf was ook een parade paardje van mij waar ik super trots op was, met alles erop en eraan elektronische dimmer, sproeiinstalatie, mistvormer, gewoon met alle toeters en bellen 2m watergedeelte vol met guppen, en 2 m land dus lang en hoog genoeg maar zo jammer van die te enge diepte! Daar moet je toch even goed bij stil staan, je gaat veel geld uitgeven daar ontkom je niet aan.
Mijn advies omtrent de glazen deuren van 6mm dik glas gaat op den duur heel stroef schuiven, dus adviseer ik je eens info op te vragen bij een glashandel naar schuifstrips ook wel glasschoenen genoemd de ze lopen op wieltjes op een rail en dat loopt als een trein, ik heb ze al van 1978 en wil niets anders meer, uitgezonderd kleine bakken voor de kweek maar daar zit 4mm glas in en is veel kleiner en minder zwaar.
Het schuifsysteem wordt bij bali's gebruikt en ziet ook mooi uit je hebt mooie eindstopjes en remblokjes want dat loopt! En je kunt er ook een mooie afsluiter opzetten zodat geen ongewenste indringers erbij kunnen.
Het is jammer dat ik niet veel fotomateriaal meer heb maar dacht wel van een ander terrarium een foto te hebben waar dat systeem op te zien is, wij zullen dit topic volgen .
P.S. over de afvoer van eventueel grondwater zij je een klein stukje glas in een hoek van het zijpaneel van het watergedeelte daar plak je met siliconekit een slangetje in waar aan het uiteinde een kraantje aan gemonteerd wordt [ aquarium goed ] en een flinke laag hydrokorrel op de bodem, dan kan daar niets mis gaan, succes.
Gr. Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » 25 jan 2012, 17:19

dat systeem dat Eduard beschrijft heb ik ook..
Het is echt een aanrader.
Wordt ook wel in vitrinekasten en inderdaad bij bali gebruikt.

Diepte vind ik zelf ook te klein als ik eerlijk ben. Kijk maar naar de max grootte van deze dieren.
Zelfs mijn hagedissen van 30cm totale lengte zitten in een 60 bak, en dat vind ik al te klein. Als je kunt, neem dan genoeg diepte, daar ga je achteraf heel erg blij mee zijn!
Developer of Viva-Cura.nl

Kaj
Phelsuma

Ongelezen bericht door Kaj » 25 jan 2012, 21:27

Goeie tip mannen, k ga eens even kijken naar het systeem voor de ruiten. En tja, die diepte blijft toch parten spelen hè? ;) Ik ga nog even de maten visualiseren in m'n woonkamer en dan kijken wat ik nog kan missen. Ik hou jullie op de hoogte.

Iemand overigens nog recent betonplex gekocht? Zit een beetje te speuren waar dit het beste te doen, bouwmarkt, markplaats, houthandel. Heeft iemand n goede tip? Ik neig namelijk naar houthandel en dan ook meteen laten zagen.

DarkDevil
Iguana

Ongelezen bericht door DarkDevil » 25 jan 2012, 21:32

bij de bouwmarkt waar ik het haalde was het erg duur maar werd het wel mooi gezaagd milimeterprecies nog wel ;)

visualiseren misschien gewoon met schilderstape op de grond afplakken? heb je ook idee hoe veel ruimte je precies verliest en kun je het gewoon weekje aanzien of je die ruimte kunt missen ;)

bart-outenaar
Paleosuchus

Ongelezen bericht door bart-outenaar » 25 jan 2012, 21:38

bouwmarkt zou ik niet doen, daar betaal je het dubbele voor die platen.
even alle houthandels afbellen en vragen wat de prijs voor een plaat is, kun je zomaar 20-30 euro besparen op 1 plaatje (18 mm):G
de meeste houthandels rekenen per meter zagen, kun je meteen die prijs vragen, deze zal varieren tussen 50 ct/pm en 1.00/pm

maar goed, als het om 1 plaatje gaat is het uitzoeken ook maar werk voor een paar centen, of het moet hobby zijn natuurlijk ;)

Erik
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Erik » 26 jan 2012, 18:26

Er schoot mij iets te binnen Kaj. Mijn terrarium is 180 cm hoog en die van jou ook ongeveer, nu kan je de warmte die zich in de lampenkap verzamelt benutten. Wel moet je ook een groot deel laten ontsnappen via je rooster boven in.
Dit plan ben ik nu zelf ook aan het uitwerken.

1. je maakt een gat diameter ongeveer 6 cm aan de linker kant boven in, hier plaats je een ventilatortje op.
2. een gat onder in of aansluiten op je ventilatierooster onder. Dat laatste doe ik.
3. Verbind de 2 gaten met een kanaal waardoor die warme lucht kan verplaatsen (stofzuigerslang, grote rioolpijp, kabelgoot voor elektra noem maar iets geks).

Wel een regelaar tussen de voeding en je compventilator. Ik zal ook eens kijken wat een vriend kan betekenen qua het regelen van je biotoop via een simpele pc.
Het moet geen wervelwind worden,het is heel simpel te regelen.

Plaats reactie