[project] Nieuw terrarium wateragamen
Hej mensen, de tips blijven komen, te gek! Ik heb een diepte van 80cm bekeken en dat gaat het worden ipv 60. Is wel het maximale voor nu. Dus ga ik binnenkort maar even de houthandels afbellen
De bouwmarkten had ik idd al gezien, daar verkopen ze kneiterdure plaatjes. k Doe dat dus niet. Ga k ook meteen even uitrekenen hoeveel platen ik nodig zou hebben.
-
Ragecrusher
- Beheerder
- Antispam: Nee
- Contacteer:
Aan die diepte, 20 cm extra gaan je wateragamen echt veel hebben hoor en jij ook als je hun gedrag zal aanschouwen. 
Overigens ik las ook dat je een Eheimbuitenfilter zou gebruiken?
Kan je deze dan onder het waterniveau plaatsen? Want anders heb je kans op problemen van het optimaal draaien van je filter namelijk.
Overigens ik las ook dat je een Eheimbuitenfilter zou gebruiken?
Kan je deze dan onder het waterniveau plaatsen? Want anders heb je kans op problemen van het optimaal draaien van je filter namelijk.
- MC-Reptiles
- Paleosuchus
Top dat je die extra diepte erbij neemt 
Kan niet wachten tot de eerste foto's van de bouw
Kan niet wachten tot de eerste foto's van de bouw
Rage ik heb mijn buitenfilter gelijkvloers met mijn water en geen probleem. Wel een nieuwere filter dus Kaj ik zou het even testen al heb je na mijn mening toch een filter nodig met meer capaciteit aangezien er behoorlijk wat liters in gaan. Zeker met water agamen die aarden meenemen het water in, dan gaat het snel met je filter.
Ja, die diepte, ik ga het zien hoe het uitwerkt. Eerst maar eens deze week achter betonplex aan. Dat is nu de eerste stap, het maken van de kast.
Ik heb een Eheim buitenfilter op het moment. Is een oudere, heeft volgens de specificaties een doorstroom van 4l/min. Betekent in het geval van mijn aquarium (zo'n 230 liter als ik goed reken), dat het ongeveer een uur duurt dat het rond is. Het zal dan zo zijn dat het waterniveau ongeveer gelijk is aan de hoogte van het filter. Ik zou zeggen dat het dan toch moet lopen?
Ik ga nu nog even verder met bedenken hoe ik het in wil richten en wat ik er aan andere zaken in wil hebben (zoals gezegd lampen, ventilatie etc).
Ik heb een Eheim buitenfilter op het moment. Is een oudere, heeft volgens de specificaties een doorstroom van 4l/min. Betekent in het geval van mijn aquarium (zo'n 230 liter als ik goed reken), dat het ongeveer een uur duurt dat het rond is. Het zal dan zo zijn dat het waterniveau ongeveer gelijk is aan de hoogte van het filter. Ik zou zeggen dat het dan toch moet lopen?
Ik ga nu nog even verder met bedenken hoe ik het in wil richten en wat ik er aan andere zaken in wil hebben (zoals gezegd lampen, ventilatie etc).
Zo mensen, het betonplex is binnen. Nu nog het glas. Heb zelfs al de eerste platen van het onderste gedeelte van de kast in elkaar zitten. Komt er toch machtig uit te zien. Op korte termijn ga ik eerst het glas voor het aquarium regelen zodat dat in het onderste gedeelte van de kast kan. Vooralsnog loopt het dus op schema. Ben uiteindelijk voor de gulden middenweg gegaan en heb gekozen voor 70cm diepte. Hoogte en breedte zijn wel gelijk gebleven, 1,9m en 1,5 m. Ik zal binnenkort eens foto's maken en plaatsen.
Wat ik nog bijna vergeet, mijn dame heeft zojuist eitjes gelegd. Allicht dat ze geen zin had om te wachten op haar nieuwe huis. Hoe dan ook, ik doe niet zo veel aan het nestje enkel dat ik het warm en wat vochtig houdt. Ik ga ze niet specifiek uitbroeden in een stoof, ik laat gewoon de natuur (voor zover dat kan in een afgesloten terrarium) haar gang gaan.
Wat ik nog bijna vergeet, mijn dame heeft zojuist eitjes gelegd. Allicht dat ze geen zin had om te wachten op haar nieuwe huis. Hoe dan ook, ik doe niet zo veel aan het nestje enkel dat ik het warm en wat vochtig houdt. Ik ga ze niet specifiek uitbroeden in een stoof, ik laat gewoon de natuur (voor zover dat kan in een afgesloten terrarium) haar gang gaan.
- MC-Reptiles
- Paleosuchus
En het zal je nog verbazen hoe goed die eitjes het doen in een terrarium
-
sus en mark
- Paleosuchus
En erg benieuwd hoe het met de eitjes gaat aflopen dan
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.
You feed it once and now it stays.
-
Eduard
- Paleosuchus
Hoi, zo een spontaan legsel heb ik vroeger ook wel eens gehad, lag dat wel zodanig dat het gelegd tegen de zijkant van het waterbazin wat een temp. van 26+ had, denk dat je ook niet onder de 25gr. mag uitkomen! maar in ieder geval de jongen kwamen wel allen uit, zul je wel goed moeten uitkijken dat ze niet opgepeuzeld worden
succes met het glasgedeelte van je nieuwe verblijf.
Gr. Eduard.
Gr. Eduard.
Hej mensen, hier weer even een update. Is namelijk al weer ff geleden. De eitjes zijn nog niet uit, maar wat wil je
Hopelijk heb ik voordat ze uit zouden kunnen komen mijn nieuwe huisvesting klaar. Dan kan ik daar m'n volwassen draken in huisvesten en de kleine/tjes voorlopig in het huidig terra. Hoe dan ook, het glas voor het nieuwe project heb ik binnen gekregen. Ben ik alleen zelf zo'n onnozele hals geweest om aan 1 kant te veel kit te smeren, zodoende dat mijn glas niet helemaal goed uit is gekomen. Een zijplaat staat nu ongeveer 1 a 2 mm naast de bodemplaat ipv van volledig bovenóp de bodemplaat. Heeft iemand enig idee in hoeverre dit kwaad kan met de waterdruk van +/- 230 liter die er in moet komen? Betekent dit opnieuw beginnen of kan ik het verhelpen door die kant tegen de achterwand van het terrarium te plaatsen? Ik baal er zelf behoorlijk van, wilde namelijk genoeg kit smeren zodat het niet zou lekken, maar heb dus te veel gedaan.... Gewoon eigen domme schuld.
Maar goed, foto's heb ik nog niet gemaakt. Zal dat toch echt eens gaan doen binnenkort. Verbaas me er nog steeds over hoe groot die bak uiteindelijk wordt. Wanneer ie staat zal het er goed uitzien denk ik.
Jullie horen nog van mij.
Maar goed, foto's heb ik nog niet gemaakt. Zal dat toch echt eens gaan doen binnenkort. Verbaas me er nog steeds over hoe groot die bak uiteindelijk wordt. Wanneer ie staat zal het er goed uitzien denk ik.
Jullie horen nog van mij.
Persoonlijk, aangezien het alleen tijd en wat kit kost zou ik het herstellen. Dan heb je zekerheid en kan je er ook nooit aan gaan ergeren.
- MC-Reptiles
- Paleosuchus
Ik ga met lex mee.
Zou het herstellen, als het fout gaat krijg je 230 liter over je vloer, en daar word je niet vrolijk van
Zou het herstellen, als het fout gaat krijg je 230 liter over je vloer, en daar word je niet vrolijk van
-
Eduard
- Paleosuchus
Hoi ja kan er ook over mee praten ! Goed schoonmaken voor het kitten is ook heel belangrijk,[aceton of thinner] er mogen geen vet deeltjes zitten, en originele kit gebruiken die voor dit doel bestemd is, ook hier dacht ik ooit eens op te kunnen bezuinigen, dit werd een ware hel! Die liet los
dus ja doe het goed zo als het hoort, succes.
Gr. Eduard.
Gr. Eduard.
-
bart-outenaar
- Paleosuchus
dit zijn altijd van die gevaarlijke vragen... zou ik zeggen van ja johh dat gaat wel en het gaat dus niet... voel ik mij schuldig.
maar ja, je kunt natuurlijk van alles verzinnen om wat zekerheid te krijgen, zoals bijvoorbeeld hoekprofieltjes er omheen maken.
als je het los gaat snijden en opnieuw kitten, zorg dan dat je zeker weet dat de oude kit volledig weg is, zal anders ten koste gaan van de hechting! (gebruik geen terpetine, dit laat een vettige laag achter)
ook gebruik maken van de betere kitten is een goede tip, ik zit er nu mee dat die goedkope rommel langsaam oplost in mijn nieuwe broedstoofje
er ligt helemaal een vlies bovenop het water, nu moet ik die giftige rommel er uit zien te krijgen pffff.
je weet wel, effe lekker goedkoop met dat eigenmerk spul siliconen, ik heb er denk ik wel
4 euro mee bespaart..... dow.
maar ja, je kunt natuurlijk van alles verzinnen om wat zekerheid te krijgen, zoals bijvoorbeeld hoekprofieltjes er omheen maken.
als je het los gaat snijden en opnieuw kitten, zorg dan dat je zeker weet dat de oude kit volledig weg is, zal anders ten koste gaan van de hechting! (gebruik geen terpetine, dit laat een vettige laag achter)
ook gebruik maken van de betere kitten is een goede tip, ik zit er nu mee dat die goedkope rommel langsaam oplost in mijn nieuwe broedstoofje
je weet wel, effe lekker goedkoop met dat eigenmerk spul siliconen, ik heb er denk ik wel
-
Ragecrusher
- Beheerder
- Contacteer:
Gewoon even vervangen, bespaard je een hoop elende later. + estetisch is het mooier.