Intellagama l. lesueurii
Re: Intellagama l. lesueurii
Ah toch eentje mogen verwelkomen! Dat is echt super natuurlijk.
Gefeliciteerd kerel!
Gefeliciteerd kerel!
Hmm, als ik dit zo lees dan is er dus iemand geweest die bewust ervoor wilde zorgen dat alle dieren van hem/haar alleen af kwamen. Erg jammer dat mensen zo in elkaar steken en zoiets doen alleen voor eigen gewin.
Was hier niet van op de hoogte.
Was hier niet van op de hoogte.
Developer of Viva-Cura.nl
-
- Beheerder
- Antispam: Nee
- Contacteer:
Klopt, maar dat blijft niet duren hoor Willem. Uiteindelijk zie je steeds vaker nakweek voorbij komen op beurzen, ze zijn heus niet meer enkel van die ene persoon afkomstig.
Als ik kan bijdragen tot gezonde en vruchtbare dieren op de markt te brengen zal ik dat doen. Maar ik ga niet beginnen met massaproductie. Als er vraag is zal ik uitbroeden, anders niet.
Als ik kan bijdragen tot gezonde en vruchtbare dieren op de markt te brengen zal ik dat doen. Maar ik ga niet beginnen met massaproductie. Als er vraag is zal ik uitbroeden, anders niet.
-
- Beheerder
- Contacteer:
Hoewel ik het vorig jaar niet had gedeeld, had ik ook toen nakweek van deze mooie soort.
Dit jaar vreesde ik ervoor omdat ik al enige tijd bij mijn vriendin inwoon en mijn dieren nog in het ouderlijk huis staan. Daarom dacht ik dus niet op tijd de eieren te zullen vinden. Echter toen ik paar dagen geleden nog thuis was zei ik nog dat ze binnen enkele dagen zouden bevallen, dik en onrustig verraad het zo wel een beetje.
Donderdag, toen het broederig warm, was en ik naar huis ging om o.a. de boomvarens eens goed water te geven en de dieren eten te geven, zag ik in het verblijf hoe Spark al een hoekje had uitgekozen en was begonnen met eieren te leggen.
Dan maar besloten om te wachten tot ze klaar was en ondertussen de broefstoof klaargemaakt. 2 uur later, na veel graven en aanduwen van de eieren met haar kop, was ze eindelijk klaar en verliet ze het nest zodat ik de eieren kon wegnemen. Nadien uiteraard de legplek weer aangelegd zoals zij het had achtergelaten. Al snel kwam ze nog even controleren en zag dat het goed was want de andere 2 mochten niet in de buurt komen.
Hieronder het resultaat: Eieren inmiddels volledig bedekt met substraat en binnen 58-60 dagen kan ik nog eens checken of er iets uitkomt.
Dit jaar vreesde ik ervoor omdat ik al enige tijd bij mijn vriendin inwoon en mijn dieren nog in het ouderlijk huis staan. Daarom dacht ik dus niet op tijd de eieren te zullen vinden. Echter toen ik paar dagen geleden nog thuis was zei ik nog dat ze binnen enkele dagen zouden bevallen, dik en onrustig verraad het zo wel een beetje.

Donderdag, toen het broederig warm, was en ik naar huis ging om o.a. de boomvarens eens goed water te geven en de dieren eten te geven, zag ik in het verblijf hoe Spark al een hoekje had uitgekozen en was begonnen met eieren te leggen.
Dan maar besloten om te wachten tot ze klaar was en ondertussen de broefstoof klaargemaakt. 2 uur later, na veel graven en aanduwen van de eieren met haar kop, was ze eindelijk klaar en verliet ze het nest zodat ik de eieren kon wegnemen. Nadien uiteraard de legplek weer aangelegd zoals zij het had achtergelaten. Al snel kwam ze nog even controleren en zag dat het goed was want de andere 2 mochten niet in de buurt komen.

Hieronder het resultaat: Eieren inmiddels volledig bedekt met substraat en binnen 58-60 dagen kan ik nog eens checken of er iets uitkomt.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Top, mooi aantal eieren ook. Van harte gefeliciteerd. Vorig jaar ook meerdere kunnen uitbroeden?
-
- Beheerder
- Contacteer:
Ik broed opzettelijk slechts 1 nestje per jaar en moest de vraag ooit minderen, denk ik nog minder.
Maar verleden jaar 1 nestje van 9 eieren waarvan 8 uitgebroed.
Bij deze soort is het echt een kwestie van een vruchtbare man te vinden.
2 - 4 augustus verwacht ik dat deze eieren uitkomen. Jongen komen vanzelf wel naar boven, eieren liggen tot die tijd volledig onder het substraat. Bovenstaande was dus enkel voor foto. Nadien nog enkele centimeter substraat erbovenop.
Maar verleden jaar 1 nestje van 9 eieren waarvan 8 uitgebroed.
Bij deze soort is het echt een kwestie van een vruchtbare man te vinden.
2 - 4 augustus verwacht ik dat deze eieren uitkomen. Jongen komen vanzelf wel naar boven, eieren liggen tot die tijd volledig onder het substraat. Bovenstaande was dus enkel voor foto. Nadien nog enkele centimeter substraat erbovenop.

-
- Beheerder
- Contacteer:
Helaas is er dit jaar iets misgelopen bij het uitbroeden waardoor er geen jongen zijn uitgekomen.
Ik denk dat mijn thermostaat gehaperd heeft waardoor de temperatuur te laag was. Een les geleerd voor volgend jaar.
Ik denk dat mijn thermostaat gehaperd heeft waardoor de temperatuur te laag was. Een les geleerd voor volgend jaar.
-
- New User
Wat spijtig! Ben je zeker dat het aan de thermostaat lag? Je kan hem voor de veiligheid eens testen zodat je volgend jaar zeker bent dat hij niet voor problemen zorgt.
-
- Beheerder
- Contacteer:
Een nieuwe is al besteld. We nemen maatregelen dit keer.Herposaurus schreef: ↑22 aug 2021, 15:46 Wat spijtig! Ben je zeker dat het aan de thermostaat lag? Je kan hem voor de veiligheid eens testen zodat je volgend jaar zeker bent dat hij niet voor problemen zorgt.

Hier idem. In de laatste week alle eieren verloren.
Dieren waren volgroeid, maar vermoedelijk gestikt in het ei.
De eierdooiers waren in ieder geval nog niet 'opgegeten'.
Dieren waren volgroeid, maar vermoedelijk gestikt in het ei.
De eierdooiers waren in ieder geval nog niet 'opgegeten'.
-
- Beheerder
- Contacteer:
Jammer Willem.
Volgroeide dieren die niet uit het ei komen zou vaak te maken hebben met de vochtigheid en de hardheid van de schaal. Bij sommige soorten wordt dat blijkbaar een soort van ingecalculeerd dat er verlies is op de dikte van de schaal door externe factoren waardoor de schaal initieel te dik is voor de jongen om er uit te raken.
Is ook de reden dat bij sommige soorten in gevangenschap het ei wordt opengeknipt. Hoewel daar dus verstandigere alternatieven voor zijn.
Volgroeide dieren die niet uit het ei komen zou vaak te maken hebben met de vochtigheid en de hardheid van de schaal. Bij sommige soorten wordt dat blijkbaar een soort van ingecalculeerd dat er verlies is op de dikte van de schaal door externe factoren waardoor de schaal initieel te dik is voor de jongen om er uit te raken.
Is ook de reden dat bij sommige soorten in gevangenschap het ei wordt opengeknipt. Hoewel daar dus verstandigere alternatieven voor zijn.
Ja, ik heb ze uiteindelijk open geknipt.
Maar aangezien de dooiers niet leeg waren, ga ik er dus vanuit dat ze helaas gestikt zijn of ergens een temperatuur schok hebben gehad.
Ik luchtte de bakjes met regelmaat, maar mogelijk toch een keer te laat geweest.
Hopelijk volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen...
Maar aangezien de dooiers niet leeg waren, ga ik er dus vanuit dat ze helaas gestikt zijn of ergens een temperatuur schok hebben gehad.
Ik luchtte de bakjes met regelmaat, maar mogelijk toch een keer te laat geweest.
Hopelijk volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen...