Wateragamen duo

Forum voor hagedissen gerelateerde onderwerpen.
Kaj
Phelsuma
Antispam: Nee

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 11 jun 2010, 20:12

Check, dan weten we dat ook weer voor de volgende keer. De winkels sla ik sowieso al over, want in die paar dierenwinkels die ik tot nog toe wel eens heb bekeken, daar zitten de wateragamen echt heel slecht erbij (geen water, kleine ruimte en een en al bekwond). Dus eventueel in de toekomst goed opletten op een beurs, maar anders zeker, de kweker (met echo/galm ;))

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 14 jun 2010, 00:02

Ik heb dan toch maar even diep in de buidel getast en de Solar Raptor 70 watt wide beam met losse voorschakelaar aangeschaft :swoon: Ga m deze week ophalen, ben benieuwd.

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 20 jun 2010, 23:31

De lamp was nog niet voorradig, dus die komt wat later. Maar goed, ondertussen blijven we ons best doen deze beestjes het beste te geven, de guppen en slakken worden namelijk heel goed gegeten :D Nog even wat betreft die rachitis, weet iemand hier of dat alleen maar te stoppen is dmv goede verlichting en voeding, of dat het zelfs ook nog te behandelen is? Oftewel, kun je het alleen stoppen voor verergeren of zelfs verbeteren?

Maar nu had ik ook nog een andere vraag. Zoals in mijn voorsteltopic: http://forum.quolibet.com/viewtopic.php ... 20&start=0 te zien is, mijn beestjes liggen nogal vaak op elkaar als ze gaan pitten. Ik vroeg me af of dit nou typisch voor wateragamen is of dat het 'toevallig' bij deze twee gebeurt. Oftewel, hebben anderen dit ook? Ik vond het namelijk wel grappig hoe close ze 's nachts altijd zijn. Het maakt namelijk niet uit hoe de inrichting van het terrarium is, ze weten elkaar zo weer te vinden. Ben benieuwd...

Laurens
Paleosuchus

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Laurens » 21 jun 2010, 12:17

Rachitis kun je alleen maar voorkomen. Dit kun je op 3 manieren doen. Je kunt het doen door een goed voedselpreparaat in combinatie met een goede uv lamp te gebruiken. Ook kun je vitamine d3 druppels op de voedseldieren doen, maar let hiermee op! Vitamines kun je overdoseren, wat oa lever/nier problemen kan opleveren. De derde manier is om je diertje bloot te stellen aan daglicht, maar dan zul je hem buiten moeten zetten.

Er is geen middel om het te behandelen. Het beste wat je kunt doen is gewoon verder de juiste dingen te geven. Het beste is nog om zonlicht te gebruiken. Op sommige kameleon forums beweren ze dat de dieren van zonlicht nog iets kunnen opknappen, maar rachitis zijn vergroeiingen en die zijn niet omkeerbaar. Wat ik wel geloof is dat de dieren zonlicht meer waarderen dan nagebootst licht.

Bij mij liggen de wateragamen ook regelmatig boven op elkaar te slapen. Nu is dat al een tijdje wat minder, maar vooral toen ze een half jaartje oud waren deden ze dat bij mij. In de natuur leven wateragamen in een groep, maar ze leven toch nog meestal ongeveer 20 meter uit elkaar. Maar 's nachts Komen ze vaak nog allemaal bij elkaar liggen. Ook is het zo dat de meeste wateragamen om de zoveel weken een nieuwe slaapplaats uitzoeken, zodat ze altijd voldoende voedsel hebben. Ze blijven echter wel in het bekende gebied, het zijn immers gewoontedieren.
Huidige collectie:
1.0 Lygodactylus williamsi
0.3 Dendrobates leucomelas

Gehad:
3.0.0 Physignathus cocincinus (Easy, Lizzy & Lazy)
1.0.0 Physignathus cocincinus (Speedy)
Pachnoda marginata peregrina
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 21 jun 2010, 12:36

Check, double check! Dan zal ik met mooi weer mijn agamen op m'n binnenbalkon laten. En wat je zegt Laurens, ze gewoon zo goed mogelijk verzorgen (voedsel/licht).

Wat betreft dat liggen, 't zijn dus gewoon ook gewoontedieren ;) Houden ook van gezelschap. k Blijf het leuk vinden om te zien iig.

Laurens
Paleosuchus

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Laurens » 21 jun 2010, 13:36

In principe kun je na een tjidje je ruiten eruit halen. Ze zullen wel wat gaan orienteren, maar ze zullen in principe in het terra blijven.
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Willem
Beheerder
Contacteer:

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Willem » 23 jun 2010, 11:57

pas er op dat ze gewoon tegen stenen muren etc omhoog klimmen en ze vliegensvlug worden als ze even in gewoon daglicht hebben gezeten. Hun algehele gedrag verandert dan namelijk redelijk. Lees eventueel maar eens een stukje over buitenterraria op quolibet.com
Developer of Viva-Cura.nl

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 23 jun 2010, 17:33

@ Willem, check. Mijn binnenbalkon is eigenlijk een soort van veredelde serre voor een bovenwoning. Daarin zit weinig mogelijkheid voor hen om te klimmen vanwege gladde wanden, dat moet ik dus zelf doen met wat takken/lianen. Maar ik heb het wel zo dat er een raam open kan voor het zonlicht zonder dat de beestjes er meteen door naar buiten kunnen klimmen. En ik laat ze de eerste tijd ook nog niet alleen daar zitten, dan wil ik er wel bij zitten. Maar bedankt voor de tip!

Verder is mijn nieuwe lamp net vandaag binnengekomen, de Solar Raptor 70 watt HQI wide met losse voorschakelaar, ik ga hem morgen installeren en meteen mijn bak opnieuw iets aanpassen. Ben benieuwd naar t resultaat, maar k hou jullie natuurlijk ook op de hoogte ;)

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 25 jun 2010, 16:59

Zo, mijn lamp is eindelijk binnen en na wat gedoe hangt ie ook nog 's ;) Licht is even wennen in vergelijking met wat ik eerst had, maar had wel het idee dat de beestjes het meteen konden waarderen. Ipv een 80 watt persglaslamp en een Repti Glo 5.0 heb ik nu een Solar Raptor 70 watt HQI lamp erin hangen. Gelukkig was het lekker weer zodat mijn beestjes tijdens de verbouwing lekker in het zonnetje konden zitten. Ze beginnen er al aardig aan te wennen om op mijn binnenbalkon te zitten. Ze wisten zelfs mijn stoelen en tafeltje die ik er heb staan te benutten ;)

Ik heb er ook meteen maar even een ficus pumila bij ingezet, deze staat tegen de achterwand. Hopelijk wil die de achterwand een beetje mooi bekleden.

PS: ik zie dat ik ook wat last van mijn balans had, niet alle foto's zijn even recht :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 25 jun 2010, 17:06

Is zo op eerste zicht wel een mooi neutraal licht. Ziet er goed uit, je dieren zullen er alvast veel baat bij krijgen.
Let wel op voor jezelf dat je niet tehard in die lamp kijkt, dit kan namelijk permanente schade opleveren aan je ogen.

Erik
Paleosuchus

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Erik » 25 jun 2010, 18:41

hard in een lamp kijken? leg mij dat een uit? :snorkle:
hahahaha wist niet dat ik hard en zacht kon zien :P

Ziet er masterlijk mooi uit! beter dan het gloeilicht!

x

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 25 jun 2010, 19:57

Vlaamse uitdrukking :). Vervang tehard door teveel. ;)

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 25 jun 2010, 20:09

Haha, ik snap 'm ;) Maar zelf zal ik niet zoveel last hebben van het licht aangezien het licht daarvoor te laag hangt. Op de foto is het niet helemaal goed te zien, maar zelfs de beestjes kunnen er nog voor kiezen om naar een hoekje te gaan waar het wat minder licht is. Ik ben er iig zeer content mee :D (mocht ook wel voor dat geld...)

Laurens
Paleosuchus

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Laurens » 27 jun 2010, 12:30

Mooi resultaat en geweldig zo'n balkon!
Huidige collectie:

Gehad:
Carausius morosus
Neocaridina heteropoda
Blaptica dubia
Diverse vissen

Kaj
Phelsuma

Wateragamen duo

Ongelezen bericht door Kaj » 29 jun 2010, 11:41

Dank je! Balkon is idd ideaal :) Ik ga er nu nog even voor zorgen dat de ramen open kunnen zonder dat mijn agamen naar buiten kunnen. Dus ga ik er een hor in zetten zodat het zonlicht direct naar binnen kan en mijn agamen daar optimaal van kunnen profiteren. Je moet jezelf toch ook een beetje bezighouden hè? ;)

Plaats reactie