Intellagama l. lesueurii van Rage

Forum voor hagedissen gerelateerde onderwerpen.
sus en mark
Paleosuchus
Antispam: Nee

Physignatus lesueurii van Rage

Ongelezen bericht door sus en mark » 27 jun 2012, 17:17

Dat zijn mooie foto's van 2 knappe meiden :G
Just like the curse, just like the stray
You feed it once and now it stays.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Physignatus lesueurii van Rage

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 19 nov 2012, 11:44

Ook hier even een update.

De temperatuur overdag schommelt tussen 14° en 18° Celsius en een nachttemperatuur tussen 8° en 12° Celsius.
Ik ben iemand die niet nauw kijkt op de temperaturen, ik registreer ze wel, maar ik doe er amper iets aan om ze te bepalen en dat werpt voor mij het meeste vruchten af bij deze dieren.
Alle UVB lampen zijn er momenteel uitgeflikkert, er branden enkel nog spaarlampen en tl boven het water, die laatste gaat eind van de maand ook uit. En een gloeilamp van 25 Watt (brand 4 uurtjes per dag) zit er ook nog op, maar die heeft niet echt invloed op de algehele temp in het riparium.
Het aantal branduren m.b.t. de verlichting zit momenteel op 9 uur, begin december wordt dit 8 uur en lager ga ik niet. Ik zet dus nooit compleet het licht uit, vind dat absurd onnatuurlijk persoonlijk (tenzij je vivarium wordt verlicht met natuurlijk spectrum uiteraard) en de planten hebben dit toch nog enigsinds nodig.

Bleach is inmiddels al een week in winterslaap.
Spark daarentegen gewoontegetrouw, blijft nogsteeds wakker. Ze ligt al vroeger op stok en wordt later wakker, maar verwacht dat ze nog actief blijft tot zeker eind van de maand. Dus momenteel kan je zeggen dat Spark in winterrust zit.
Ze kan zichzelf op nog een degelijke temp houden door vooral veel te baden (watertemp is logischerwijze, en moet ook, nog warmer dan de luchttemp) en af en toe onder een simpele gloeilamp van 25 Watt te gaan liggen. Ze eet nog heel sporadisch maar absoluut niets dierlijks meer (haar keuze), ze eet enkel nog makkelijk en snel verteerbaar fruit (en nutribird) af en toe.

Interessant gegeven, deze dieren zitten in dezelfde ruimte. Dus buiten klimatologisch alles op orde hebben, zijn er nog andere factoren waardoor exemplaren wel of niet, vroeger of later in winterslaap gaan.

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Istiurus lesueurii van Rage

Ongelezen bericht door Doris » 19 nov 2012, 12:09

Dat zou idd absurd zijn, om ze helemaal geen licht meer te geven. Ook in de winter wil het zonnetje in Australie schijnen en dan kan het best warm worden ook in queensland en new south wales.
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 19 nov 2012, 12:12

Doris schreef:Dat zou idd absurd zijn, om ze helemaal geen licht meer te geven. Ook in de winter wil het zonnetje in Australie schijnen en dan kan het best warm worden ook in queensland en new south wales.
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat overal op de wereld (althans waar reptielen voorkomen) er overdag gewoon licht is. :)
Waarmee ik bedoel dat ik geef fan ben van de ijskast methode etc.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » 19 nov 2012, 13:18

Ragecrusher schreef:
Doris schreef:Dat zou idd absurd zijn, om ze helemaal geen licht meer te geven. Ook in de winter wil het zonnetje in Australie schijnen en dan kan het best warm worden ook in queensland en new south wales.
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat overal op de wereld (althans waar reptielen voorkomen) er overdag gewoon licht is. :)
Waarmee ik bedoel dat ik geef fan ben van de ijskast methode etc.
Met die ijkast methode ben ik het ook niet mee eens, mensen vergeten ook dat de dieren daar aan uitdroging blootstaan, zal Bart het met zijn dieren wel onder de knie hebben daar dit dieren zijn die in zeer droge gebieden voorkomen, maar vind dit heel link om op forums te plaatsen, daar er altijd mensen zijn die klakkeloos wat aannemen en dat meteen gaan toepassen!

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 19 nov 2012, 18:14

Spark ligt nu vroeger op stok ha ha ik dacht gelijk aan een kip :o

Maar super dat ze ook al in rust /slaap zijn :G

Ik ben ook geen fan van in de ijskast ,maar als je geen andere optie hebt :(
En tegen de uitdrogings gevaar zijn ook oplossingen :D

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 19 nov 2012, 21:59

Ik heb niets tegen mensen die de ijskast methode wel toepassen voor alle duidelijkheid. Alleen ben ik er geen fan van. ;)
Ik kan me ook goed voorstellen dat voor bepaalde soorten erg moeilijk is om zonder die methode te werken. Je moet de boel natuurlijk wel koud kunnen krijgen, in standaard woonkamer lukt dat niet.
Maar dan denk ik weer, daar moet je rekening mee houden bij de aanschaf. Maar ook ik weet dat ook dat niet altijd evident is, ik heb ook veel fouten gemaakt vroeger en zal er waarschijnlijk nog een hoop maken in de toekomst. :D

Maar voorlopig ben ik van mening, gewoon natuur zijn gang laten gaan, dat werkt naar mijn persoonlijke ervaring nog altijd het best. :G
Ik huiver ook niemeer bij de gedachte van een winterslaap, t.o.v. de eerste keer was dat wel wat anders. Maar uiteindelijk ga je leren dat het gewoon een natuurlijk proces is, niet voor ons, maar wel voor hun. :)

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 01 aug 2013, 22:12

Hier hebben ze 2 weken geleden voor het eerst de vruchten gegeten van Passiflora cinnabarina, een natuurlijke voedselbron van de soort.
Kan je zeggen dat ze dit zeer zeker kon smaken, ging goed naar binnen.

Zelf ook geproefd natuurlijk en is eigenlijk wel lekkere passievrucht.
Kweek ze zelf trouwens.

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 02 aug 2013, 08:55

o lekker :G
In het wild eten ze ook veel bessen,op een autralische pagina gelezen als de bessen rijp zijn dan eten ze zich daar dagen lang helemaal vol van lol.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 02 aug 2013, 20:39

sus en mark schreef:o lekker :G
In het wild eten ze ook veel bessen,op een autralische pagina gelezen als de bessen rijp zijn dan eten ze zich daar dagen lang helemaal vol van lol.
Lilly pilly bessen?

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 03 aug 2013, 14:25

Alles wat daar in het wild groeid.
Hier hebben ze vandaag zwarte bes en bramen gehad het bakje was zo leeg.
En sprinkhaan lol ik had er te veel gekocht en wou de rest in eem grotere bak doen en er was er 1 ontsnapt ff later hoorde ik de buurjongen roepen pap kom snel kijken een sprinkhaan lol

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 05 aug 2013, 12:05

Nou ik weet vooral van Lilly pilly dat ze er gek op zijn. Nadeel is dat er meerdere struiken/bessen die naam hebben, dus geen idee op welke ik moet zoeken. :)

Jah en dan straks in het nieuws, Afrikaanse sprinkhaansoort vindt zijn weg naar Nederland. :lol:

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 06 aug 2013, 09:34

:lol: ja ha ha gelukkig was het er maar 1 stel je voor ze gaan zich voortkweken krijg ik nog ruzie met de buren dat ze alles kaal vreten ha ha ha.

Zou wel goedkoop voor mij zijn en goed voer voor men aapjes.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » 06 aug 2013, 12:05

Nou sinds de soorten die als voedseldier worden gekweekt in land van herkomst echte plaagdieren zijn (zijn zo van die gigantische zwermen), denk ik niet dat enkel jouw buren er last van gaan hebben. :D

Gelukkig is het hier niet warm genoeg voor ze. :)

sus en mark
Paleosuchus

Ongelezen bericht door sus en mark » 09 aug 2013, 12:48

:lol:

Plaats reactie